Torsdag 19/4-12

Det har hänt mycket sen sist jag skrev, ska bli bättre på att uppdatera... Vi har nu gått kursen Rallylydnad-nybörjare vilket Saga tyckt varit roligt men jag kände att jag inte fick ut så mycket som jag hade velat kunskapsmässigt, jag vill ha en större utmaning!

Idag var vi till Uddevalla Hundhälsa på öppen träning för att få fortsatta tips om hur vi ska träna att inte skälla på allt och alla på vanliga promenaden, det går framåt men vi är inte i mål än. Inspirationen satte även igång när de två närvarande schäfrarna tränade lydnadsmoment, DET ville jag också göra så nu är vi igång, Lydnadsettan nästa! Har hittat vad jag vill hålla på med och en instruktör som vet hur jag ska gå till väga för att nå dit så nu satsar vi på.

Momenten vi gick igenom och fick som läxa till nästa vecka var följande:

Fot: vilket resulterade i en hel del nosande på golvet efter tappade godisar men till och från var hon väldigt koncentrerad med fin kontakt och bra steg samt position. För att vara första gången vi tränade "fot" ordentligt gick det bra. Tidigare har vi tränat "gå fint" men detta är för utställningsringarna och utomhus tränar vi bara att inte dra i kopplet. Att tänka på att vara bättre på att korrigera nosningarna och berömma när hon inte nosar.

Läggande: gjorde vårt första försök med läggandet, gick mycket bättre än förväntat. Saga brydde sig knappt om de andra två schäfrarna utan hade fokus på mig. Första försöken gick toppen och hon låg kvar även när jag lämnade både henne och kopplet sen blev jag tyvärr ofokuserad när det visade sig att godiset i fickan var slut och Saga började smyga efter mig efter läggningen... Att tänka på här: Vara tydligare i röstläget, inte gå längre än jag vet hon är säker på, påbörja ny övning efter några lyckade gånger så hon inte hinner tröttna, belöna framifrån mellan tassarna så hon inte förflyttar sig.

Fot-Sitt-Stanna: Ge kommando när hon tar kontakt annars korrigera nosandet i backen tills hon tar kontakt och beröm. Tänka på att gå saaaakta i början, vara tydlig på rösten och med handtecken, inga onödiga ord och beröm och belöna luuuuungt.

Skällandet: Jag måste lära mig att vara mer konsekvent med korrigeringarna och så ska vi börja lägga på ett lungt bra när skällandet upphör. Fortsätta hålla mig lugn och bestämd. För er som är nyfikna så använder vi oss för tillfället av en dressyrlänk för att korrigera, det handlar inte om några ryck eller farligheter utan ett simpelt åtstramande. Har läst många forums-diskussioner om detta och vet att det finns lika många åsikter om detta som allt annat. Vi har testat många olika metoder för att minska hennes skällande och detta är det som visat sig vara mest effektivt hittills.

Helhetsintryck: Över förväntat! Peppad till tusen! Kom ihåg att variera belöningar, det bygger upp förväntan hos hunden och gör den motiverad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0