Onsdag 12/1 Veterinären

0530 Kissar ute
         Bajsar inne vid stora akvariumet, bakom transportburen
0750 Kräks i valphagen, fått skräpbit i halsen
0755 Utfodring, får halv giva utifall att det är någon annan anledning till kräkningen tidigare
0800 Kissar och bajsar ute
0805 Tuggar på leksaker
1000 Kissar ute
1220 Klippte klorna
1240 Utfodring, full giva
1245 Kissar och bajsar ute
1315 Får fyllt örtben, tar bort den då den är för stor, hård och svår. Får istället ett annat mindre ben.
1330 Biter mig i handleden, vaktar benet. Börjar träna "loss", byteshandel och tar kontroll över situationen genom att hålla i benet och visa att vem som bestämmer genom positiv belöning och situationskontroll, ej negativ bestraffning. Genom att hålla i benet medans hon tuggar ger signaler om att jag bestämmer men delar med mig och genom att ge henne chansen att välja något annat, byteshandel, visar jag kontroll över situationen samtidigt som man undviker konfliktsituationer och ger en positiv koppling. När hon väljer godisen istället för benet, säger jag "loss" när hon släpper benet och ger henne godisen eller ett par godisar istället. Genom att ge olika många godisar varje gång lär man hunden att fortsätta vara fokuserad. Ger man endast en godis varje gång lär sig hunden att den bara får en sen är det inge mer med det och den fokuserar istället på något annat.
1430 Kissar ute, tränar att inte skälla på alla vi ser genom att distrahera, gå åt annat håll, locka med godisar, leta godisar i snön etc.
1500 Skäller när posten kommer
1615 Kissar inne
1740 Kissar inne. Saga får vara med Andreas en stund medans jag handlar.
1820 Kissar ute
1830 Åker till veterinären för 12veckors vaccinationen. Inga problem i bilen, får sitta i mitt knä. Väl hos veterinäre/smådjurskliniken är hon jätte duktigt, inte ett skall, lite små gny men nyfiken, nosar runt, hälsar snällt och är jätte social emot alla. Gnyr till när hon får sprutan annars inte ett ljud. Allt såg bra ut men jag nämnde att hon varit röd i ögonen så vi fick ögonsalva vi ska ge henne 2 gånger om dagen i sju dagar. Frågade aldrig om kliandet hon hade förut då det verkar ha gått över.
1900 Får ögonsalvan hos veterinären
2020 Utfodring
2145 Kissar och bajsar ute. Träffar på Bianca och Sara som är ute och leker med sina mattar. Saga hänger på i leken, lyssnar duktigt på de äldre hundarna.
Då Saga skäller när det händer något vid dörren, det ringer, posten kommer, någon knackar, eller någon går i trapphuset så har vi börjat träna att hon får leta godisar på golvet istället, avleder och kopplar det som händer vid dörren med något positivt för hunden, i detta fall godisarna. Vi har inte sett jätte stora resultat än men det fungerar ganska bra vid träningen, vi har ju inte hållt på så länge så förhoppningsvis ger det snart resultat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0