Måndag 17/1

I dag har lite nya högskolekurser startat så har haft fullt upp med användarnamn och webbplattformer hit och dit... Gjort en första uppgift. Vårens kurser kommer bli intressanta men blir en hel del att göra. Kurserna jag ska läsa i vår är:
Djur i vård och socialt arbete termin 2, Djurens kommunikation 2, Hundens beteendebiologi 2, Djur på bete, Förvaltning för djurskyddsinspektörer, Djurparker i dagens samhälle och ev. Hästens utfodring.

På eftermiddagen fick vi besök av Carro. Vi tog en kopp té och pepparkakor och pratade en stund. Saga skällde lite precis när Carro kom, dörrklockan ringde ju, men sen var hon jätte duktig, hälsade fint och höll sig sedan väldigt lugn och snäll.

Klickerträningen har vi kommit igång med ordentligt nu, efter tipset med post-it lappen från Ina höjde jag nu Sagas motivation med godare belöning än vanliga maten, använde mig istället av biff-sticks som genast satte igång Saga. Från att bara nosa på lappen fick jag henne att ta lappen i munnen, sen ville hon inte sluta med detta. Istället tog Andreas fram personvågen och han började klicka in henne på den, fick henne att nosa och sätta upp ena tassen på den. Målet är att hon ska kunna sätta eller ställa sig på vågen så man lättare kan väga henne. Funderar på om jag ska använda klickern när jag tränar henne inför podie-utställning, kommer nog bli bra.

Nu har hela familjen även blivit medlemmar i Orust hundägarförening och vi har anmält oss till en valpkurs som ska börja i mars. Det är ännu inte bekräftat från dem men ska inte vara några problem. Ser verkligen fram emot att gå kurser och de verkar väldigt kunniga och duktiga instruktörerna där ute på öa, ska bli så roligt!


0540 Kissar och bajsar ute
0845 Utfodring
0900 Kissar ute
0930 Ögonsalva
1100 Har kissat inne vid toalettdörren, precis innan vi ska gå ut
1120 Går ut. De håller på och tar ner utegranen men Saga bryr sig inte om detta så vi gå iväg en sväng. När vi kommer tillbaka ser hon personerna som grejar med granen och springer ditåt, stannar på avstånd och ger dem en rejäl utskällning. Försöka kalla på henne men det fungerar inte så går fram till Saga som nu lägger uppmärksamheten på mig. Istället får nu jag skäll, "Kopplad hunden i det här området!". Jag svara med ett "Förlåt, jag visste inte..." och tänker att det inte finns någon information om att det skulle vara koppeltvång i området eller att det skulle vara en viss tid på året, och att det borde finnas information om detta då vi inte är den enda hunden som ibland är okopplade i området...
Väl inne igen, Saga är så lerig att hon får en snabbdusch av tassarna och magen, jätte duktig!
1200 Skäler, har kissat och bajsat vid toadörren.
1330 Utfodring
1340 Kissar ute
15..   Carro på besök
1600 Följer med ut när Carro går. Kissar ute. Möter tanten vi fick tillsägelse av på förmiddagen, Saga skäller för fullt och verkar känna av mattes ogillande, tanten förklarar allt med att det är mycket rådjur i området, hararna håller på och ska få ungar, folk kan vara hundrädd och allergiska... Men "dah" som om det vore något nytt, jag tar väl mitt ansvar som hundägare, var inte direkt den tiden på dagen när det är som mest folk i rörelse här i området heller och när det väl är det så håller jag Saga kopplad, vare sig folk är hundrädda, allergiska eller nåt annat... Finns bättre sätt att bemöta hundägare på än att skälla på dem det första man gör. Många hundägare är väldigt förstående och ansvarstagande och tar inte illa upp om de får en förklaring till varför man ombedes något, och självklart tar man det på större allvar om man blir bemött på ett bra sätt, det gäller ju överallt.
1650 Har bajsat vid ytterdörren precis innan husse kommer hem. Inget skäll idag.
1715 Har kissat inne vid toalettdörren
1740 Har kissat inne vid ytterdörren
1800 Ögonsalva
1820 Har kissat inne vid ytterdörren
1840 Klickerträning
         Medlemskap i OHF och ansökan till valpkurs
2115 Kissar och bajsar ute


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0